A divatvilágban sok meghatározó egyéniség hozta már létre életművét, mégis, Coco Chanel neve alighanem mindannyiunk előtt ismerősen cseng. Ha másért nem, hát a neves divattervezőnő életét bemutató film nemrégiben történt premiervetítése miatt.

De ki volt Coco Chanel, vajon mi nők mit köszönhetünk neki, mit tudott ő, ami miatt érdemes volt róla filmet forgatni? Tegyünk egy rövid sétát életébe és tekintsük át, milyen béklyóktól szabadította meg a nőket.

Gabrielle Bonheur Chanel 1883-ban született, és 1971-ig élt. Hivatalos nevében nem szerepel a Coco, mivel azt életének egy nem túl fényes időszakában tette magáévá, amikor éjszakai mulatóhelyeken tánccal kereste kenyerét. Végül az éjszakai élet elunása volt, amely megteremtette későbbi jövőjét, egy férfi ismeretségén keresztül. Az úriembert nem sokkal táncos cipőjének szögre akasztása után ismerte meg, aki anyagi támogatásával lehetővé tette, hogy Chanel 1911-ben megnyithassa saját üzletét Párizsban. Vállalkozása hamarosan sikeressé vált, és nem sokkal ezután már mind az európai, mind a tengerentúli nők közkedvelt divattervezőjének számított.

Mi mai nők talán nem is vagyunk vele tisztában, mennyi mindent köszönhetünk neki. Hatalmas szerepe volt az emancipáció előremozdításában, annak ruházkodáson keresztül történő felszínre emelkedésében. Coco Chanel volt az, aki megszabadította béklyóiból a nőket. A giccses, utcai viseletre alkalmatlan, a mindennapi életet ellehetetlenítő ruhaköltemények után megszületett a funkcionalitás, és megszülethetett végre a modern nő. A fűzőt zsigerből utasította el, és a hölgyeknek végre nem kellett több számmal kisebb darázsderekat sejtető fűzőkben pihegő kebellel levegőért kapkodniuk. Ruhái annyira kényelmesek voltak, hogy az újfajta funkcionalitás varázsában fürdőző hölgyek sorra elpártoltak az új szemszögből nézve hordhatatlannak tűnő kacifántos ruhákat tervező divatházaktól – akiknek ezután nem volt más választásuk, egyszerűsíteniük kellett szabásvonalaikon, és lejjebb kellett adniuk a díszítésből, a pampucból, hogy elhódított vásárlóikat visszaédesgessék. Ezzel a kör bezárult, és végső soron ennyi év után is meg kell hajtsuk fejünket az előtt az asszony előtt, aki végre a nőt is ízig-vérig embernek tekintette a kirakati bábu szerepkör helyett, s megteremtette annak lehetőségét, hogy korának hölgyei újfajta megvilágításban élvezhessék az életet.

Ezt akár szó szerint is érthetjük, hiszen Coco Chanel azzal sem sokat törődött, hogy bőrének színe árnyalatokkal sötétebb volt a kor ideáljának bőrszínénél. A totális szabadságot megtestesítendően élvezte a napsütést, és az akkori fodros esernyőkre fittyet hányva élvezte, ahogy a napsugarak melegen cirógatják, majd lebarnítják arcát. Haját rövidre vágatta, és mintha mindez még mindig nem lett volna elég, nadrágot húzott. Mindez természetesen mélységesen felháborította kortársainak nagy klasszikus divatházi közönségét, ám a nők végre elengedhették magukat, és megtapasztalván az elegancia újfajta irányzatát, többé nem voltak hajlandóak igába hajtani fejüket.
Coco Chanel alkalmi ruhái is képviselték az általa létrehozott irányvonalat. Bő szabású estélyi viseleteket tervezett, és megteremtette a klasszikus elegancia fogalmát. Általa vált kultikussá és örökérvényűvé a kis fekete ruha, a mindig jól kombinálható, klasszikus alapdarabként százféle módon variálható little black dress, amelyhez azóta is ódákat zengenek a divat körforgásának hírnökei.

A mindennapi „üzletasszonyos” Coco tervezte külső alapeleme a kosztüm, melynek felsőrésze legjobban a kardigánhoz hasonlít. Alja és gallérjának helye lekerekített, gyakran eltérő színű szegéllyel övezett. Hagyományosan gallérja nincsen. A kosztüm alapanyaga a férfiak világát idézi. Chanel vezette be a nők világába a dzsörzét, a tweedet és a gabardint: csupa olyan kelmét, amelyből addig hagyományosan csak férfiruhák készültek, főként öltönyök és kabátok.
A kiegészítők terén is nagyot alakított. Divatba hozta a bizsu ékszereket, amelyek azóta is töretlen népszerűségnek örvendenek. A több soros igazgyöngy nyaklánc is leginkább Coco Chanel nevéhez fűződik. Ugyanakkor nagyon kedvelte a rubint és a gyémántot is. Klasszikussá vált kiegészítője a steppelt fekete táska, melynek fülét lánc alkotja. A táskák fülének megalkotása szintén az ő műve – egészen addig a női táskákat fül, fogantyú nélkül készítették. Az így megbolondított táskák újabb lehetőségeket tártak fel a nők előtt, hogy mindennapjaikat funkcionális kiegészítők használatával egyszerűsíthessék le.

Coco Chanel ezen kívül maradandót alkotott még egy kiegészítő terén, nevezetesen az általa kreált klasszikusok sorába olyan csecsebecsét csempészett, mint az 5-ös számú parfüm, a Chanel No5. A mai napig ez a világon legkeresettebb, legnépszerűbb és a legnagyobb számban értékesített parfüm. Az első a szintetikus illatok között. 1921-ben Ernest Beaux vegyész Chanel elé állt néhány, általa mesterségesen desztillálással létrehozott illat mintájával. Chanel az ötös számút tartotta érdemesnek arra, hogy piacra is dobja. Ez áll a parfüm elnevezésének eredete mögött. A parfüm bemutatásával kapcsolatban más misztikus 5-ös számok is feltűntek, például hogy ugyanezen évben 05.05-én mutatta be a nyilvánosságnak. Mindezek mellett az 5-ös volt magának Cocónak a szerencseszáma is.

De hiába a zajos siker, a néhai táncosnőből lett divattervező magánélete mégis viharos és zaklatott volt. A második világháború történéseinek közepette még politikai ügyekbe is keveredett. A szakmai sikert sajnos nem koronázta a magánélet boldog beteljesülése, és nem kizárt, hogy mindez a zaklatottság emelte őt oly divatnagysággá, mint amilyen valójában volt. Az életéről készült film hűen mutatja be személyiségének különböző oldalait, érdemes megnézni.


 

A bejegyzés trackback címe:

https://trendivat.blog.hu/api/trackback/id/tr501576351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.