Nézzünk néhány példaértékű kezdeményezést, amelyek egyre több követőre találnak a nagy szépségipari- és divatcégek között!

1. Fair trade, avagy méltányos kereskedelem.

A kereskedelem olyan formáját jelenti, mely a nemzetközi kapcsolatok nagyobb átláthatóságára törekszik és céljai közt szerepel, hogy a (leegyszerűsítve) szegény és gazdag vidékek közti szakadék tovább ne mélyüljön, hanem lehetőség szerint csökkenjen, például a gyermekmunka felszámolása által. A kiegyensúlyozott kereskedelmi feltételek és az elmaradottabb vidékek jogainak biztosítása által hozzájárul a fenntarthatósághoz. Egy konkrét példán bemutatva: egy harmadik világból származó nyersanyag árát a feldolgozó cég ugyanolyan áron szerzi be, mintha a világ fejlettebb tájairól vásárolna. Így a rossz sorban élők önmagukhoz képest előnyhöz jutnak, hiszen alacsonyabb áron is eladták volna portékájukat, mert számukra a kis pénz is sokat ér.

2. Biopamut, organikus pamut.

A tudatos vásárlónak ezek a szavak nem csengenek idegenül, s egyre többen tudják, hogy a kifejezés nem egyenlő a zöld botanikus pólóval. A lényeg, hogy a biopamut alapanyagául szolgáló nyersanyag ökológiailag ellenőrzött biogazdálkodásból származik és annak minden előnyével rendelkezik. A biopamut a világ pamuttermelésének ma még csak töredékét teszi ki, így a nemzetközi jelzésvilág még nem épült fel. A következő jelzések azonban organikus összetevőkre utalnak: Euroblume, Fair Wear Foundation, Hautsache Körperverträglich, Naturtextil IVN, Öko-Tex Standard 100, Toxproof.

3. Jótékonykodás.

Jól bevált módszer, hogy a különböző cégek a termékeik eladásából származó bevétel egy részét jótékony célokra fordítják, vagy a cég vezetői tesznek magánemberként nagyvonalú felajánlásokat, esetleg maguk működtetnek nemes célok felkarolására létrehozott szervezeteket, alapítványokat.

4. A szépség definiálása, újradefiniálása.

Tudjuk, mint olyan, relatív. Mást mond a nő, és mást mond a férfi – férfiról, nőről egyaránt. És mást mond a szépségipar. Az ideális nő minimum 175 cm magas, babaarcú (és babakorú), makulátlan bőrű, és ami a legfőbb kívánalom: csontsovány. A közelmúltban végre megjelentek a tiltakozó, és az uralkodó sztereotípiákkal homlokegyenest szembehelyezkedő trendek. Nagy világmárkák kitiltották kifutóikról a bizonyos BMI (body mass index) alatti lányokat, és számos kozmetikai- és világcég 40 év feletti nőkkel reklámozza termékeit. Szívderítő, ahogy egyesek arra ragadtatják magukat, hogy végre hús-vér emberi alakokat állítsanak kamera elé, azokat teljes valójukban, széles csípővel és a kocka has illúzióját keltő számítógépes eszközök alkalmazása nélkül mutatva meg. Végre a jelenség nem tekinthető egy-egy neves divatház meghatározó személyiségéhez (mint annak idején Oliviero Toscani a Benettonnál) köthető hóbortnak, hanem world-wide trendként tapasztalhatjuk a fejlődést.

5. Designer holmik a hétköznapi ember számára.

Számos olyan nagynevű tervező, közismert személyiség létezik, akik nagyszerűségükkel tisztában vannak, ám a népszerűség mellett céljuk az is, hogy a nevükkel fémjelzett holmik széles körben elérhetők legyenek (legtöbbször persze limitált szériákról van szó). Ezt kétféleképpen érik el: szerződést kötnek közismert közép- felsőkategóriájú, highstreet márkákkal, egy-egy kollekció piacra dobásának erejéig. Ezekhez a termékekhez több márka közvetítésével hazánkban is hozzá lehet jutni. Más esetekben a celeb saját divatcéget hoz létre, amit annak szolgálatába állít, hogy a szélesebb körök kiszolgálására jó minőségű, mégis megfizethető (vagy egész egyszerűen olcsó) termékeket dobjon piacra.

S hogy mindez kinek jó? Ritka az ilyen, de talán elmondhatjuk, hogy mindenkinek. Az alapanyagot szolgáltatónak azért, mert őt előnyösebb helyzetbe hozza. A vásárlónak azért, mert az áru az egészségét szolgálja, az önbecsülését növeli, vagy egyszerűen csak divatosabbá teszi (végül mégiscsak visszakerülünk az ipar által kreált megfelelni akarás vonzáskörébe). A márkának azért, mert végeredményben bár a profit közvetlenül nem feltétlenül nő, a forgalma viszont emelkedik, a márka presztízse pedig biztosan növekszik. Ami hosszabb távon kitűnő befektetés.

Így hát, ha nem is kábulunk el a színfalak előtti csinnadratta láttán, megadjuk magunkat a kölcsönös előnyökkel járó jóleső érzésnek, és engedünk a kényeztetésnek, amit a szépség- és divatipar nyújtani tud számunkra.


A bejegyzés trackback címe:

https://trendivat.blog.hu/api/trackback/id/tr881997231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.