A divat elmúlt 100 éve

 2010.05.06. 15:27

Ahhoz, hogy megértsük, mi miért történik a divatban, nem árt, ha tisztában vagyunk azzal, hogy a nem túl régmúltban mi miért történt a divatban.

Divatos öltözet - illusztrációA világ eseményei és a divatirányzatok oda-vissza hatóan befolyásolják egymást, bár a történelmi eseményeknek és a társadalmi átalakulásnak nagyobb hatása van a divatvilágra, mint ahogyan az fordítva tapasztalható. A többegyütthatós folyamat néha nagyon meghökkentő dolgokat eredményezett. De a divat divat volt, és mint státuszszimbólum, a társadalmi rang jelképe, vagy csak a lemaradni nem akarás volt az, ami meghatározta ezen ruhadarabok népszerűségét.

 

Talán az első világháború hozta el a legmarkánsabb változást a divatban. Nem sokkal a háború után Coco Chanel megszabadította a nőket rabságukból, és leszámolt a fűzővel. A nők végre fellélegezhettek. A háború által a női nemre rótt újfajta feladatok többé nem tették lehetővé a fojtogató ruhadarabok viseletét. A nadrág megszűnt a férfiak privilégiumának lenni. Chanel hozta divatba a bizsukat, már nem csak a nemesfém vagy igazgyöngy ékszerek számítottak menőnek, bár státuszjelkép szerepük természetesen továbbra is megmaradt.

Coco Chanel nyomán az 1930-as  években kezdték az agarak (értsd magas, piszkafa alkatú nők, modellek) ellepni a kifutókat, és váltak a divatos test tökéletes mintapéldányaivá. Az akkori és mai divattervezők szerint is, a ruhák legjobban ezeken a csontsovány manökeneken mutatnak. Ennek a trendnek a káros hatásai mai napig kísértik a fiatal nőket.  A sovány testalkatot hangsúlyozandó, megjelentek a hosszú ruhák, amelyek izgalmasabbá tételére a derekat kiemelő övek kerültek.

A második világháború után Christian Dior keze nyomán megszületett a new look, amely a nőiesség hangsúlyozására épült. A ruhák hossza radikálisan megrövidült, az anyagok finomabbak, légiesebbek lettek, a nőies (ugyanakkor vékony) testrészek hangsúlyozása került előtérbe. A kacérság akkori szemmel nézve megdöbbentő lehetett, ám mai, mély dekoltázsokon és extrém mini szoknyákon szocializálódott divatlelkünk még mindig régimódinak találná.

A farmer megjelenése új utakat nyitott. Az uniformizálódás, vagyis a női és férfi ruhadarabok egymásba mosódása elindult rögös útján. A farmer mindamellett, hogy a korábbi textilekhez képest nagyon strapabíró, már-már elnyűhetetlen anyag volt, az örökkévalóságot és a sérthetetlenséget szimbolizálta. Később a lázadás, a szabadság és a gondtalanság jelképévé vált.

A 60-as és 70-es évek néhány, akkori valójában kényelmetlen ruhadarabot hozott a divat vívmányait árgus szemmel figyelő fiataloknak. Megjelentek a gyakran ultrarövid miniszoknyák, a horgolt topok, a szűk pulóverek és felsők. Hódító útra indult a lakkcsizma. Az anyaghasználat a vegyipar fejlődését tükrözte. A ruhák leggyakrabban kezdetleges minőségű műszálból készültek, amely szintetikus eredete miatt sem a higiéniát, sem a kényelmet nem szolgálta. A színes nejlonharisnya remekül képviseli ezt a vonalat.

A hippikorszak szinte már mindenki számára apró virágmintás blúzok, hosszú bő szoknyák, fenékben szűk és térd alatt jelentősen bővülő trapézfarmerok, illetve szakáll és hosszú haj kombinációjának víziójaként, egy nagy klisé képében él a fejekben. És a kép közepére a világbéke szó van tetoválva.

A 70-es évek legvégén hirtelen mindenki jókislány lett és állógalléros, fodros-zsabós blúzt kezdett hordani. A rakott szoknya volt a hab a tortán: kegyelemdöfés az elmúlt évtizedben miniszoknyán szocializálódott férfinépnek.

A 80-as évek arany középutat hoztak, a sportosan elegáns casual előfutárait tisztelhetjük ezen időszak divatvívmányaiban. A farmerhez társuló kockás inget felváltották a pólók – a nőknél is. A túlkapások kezdetben az elegáns ruhákhoz párosított sportcipők képében jelentkeztek, majd betört a diszkóláz, melyre még emlékezhetünk akár gyermekkori emlékeink képében, akár az egy-két évvel ezelőtti szezon divatos darabjainak felidézésével. A neonszínek, rikító sminkek, a latexnadrág mind esszenciái voltak a korszaknak. A szélsőségek végül a punk irányzatot hívták életre, égnek álló tarajos hajköltemények és mindenféle szabályt nélkülöző ruhadarabok párosításának képében. Vivienn Westwood volt a kor üdvöskéje, aki polgárpukkasztásával a mai napig lázadozik a globalizáció ellen.

A nőiesség hangsúlyozása extrém formában tért vissza. Mai napig szinte elveszünk a dekoltázsok, csupasz hasak, hosszú lábak erdejében.

A fogyasztás térhódításával a világdivat eredményesen vette fel a harcot. Ma már keresve kutatjuk a több szezont megérő holmikat, és egyre inkább arra kényszerülünk, hogy a divat jegyében minden évszakban horribilis összegeket költsünk ruhatárunk megújítására. Talán hamarosan megint a minőség lesz a trend, és újra az időtállóság válik etalonná.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://trendivat.blog.hu/api/trackback/id/tr41968744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.